• Onderwijsfamilies
Thea Kool

‘Mijn prachtige, mijn hondse baan’

In huize Vogel klinken bevlogen verhalen over lezen, poëzie, studeren, kennis vergaren en overdragen. Vader Kees Vogel werkte jarenlang als docent wis- en natuurkunde, terwijl moeder Rian Vogel-de Pagter docent Nederlands is. Ze gaven hun liefde voor onderwijs en leerlingen door aan hun kinderen: vier van de acht hebben er hun beroep van gemaakt.

Een docent is van grote invloed, weten ze allemaal. Rian: ‘Het is ook persoonlijk, mijn man en ik hadden dezelfde docent Nederlands en hij vond haar vreselijk, terwijl ik haar bijna aanbad.’ ‘Zo is dat ook bij onze leerlingen’, noemt Sieneke, ‘de een vindt je les geweldig en de ander vindt het niets. Zelf had ik een leuke docent geschiedenis. Door hem koos ik voor het onderwijs, eerst als geschiedenisdocent en nu als docent Nederlands.’ Jacobineke is leerkracht in de bovenbouw van het primair onderwijs. ‘Mijn lievelingsvak is rekenen’, vertelt ze, ‘dat heb ik van mijn vader. Tegenstrijdig genoeg snapte ik op het vwo wiskunde niet, doordat ik in de les niet oplette. Zes jaar lang legde m’n vader het thuis aan me uit.’ Kees: ‘Zelf ben ik in de derde klas hbs blijven zitten op het vak wiskunde, doordat ik die docent niet mocht en niets deed. Achteraf had ik daar spijt van…’

‘We zijn allemaal bevlogen voor ons vak’

Rian Vogel

Diverse gezinsleden hebben een zwak voor leerlingen die wat extra’s nodig hebben. ‘Ik had een jongen die voor de tweede keer havo 3 deed en weer niet zou overgaan’, vertelt Rian. ‘Ik was ervan overtuigd dat hij het wel kon en verwees hem door naar onze dochter Willemien, die een eigen praktijk voor hoogbegaafdheid heeft.’ Willemien: ‘Ik nam een onderzoek bij hem af en vanuit praktijk Dotado begeleidden wij hem, in samenwerking met school. Mijn moeder maakte zich er hard voor dat deze jongen toch naar havo 4 mocht en dat lukte. Na dat jaar kwam hij aan de deur om haar te bedanken.’

‘Je bent voor de leerlingen ook een voorbeeld in christen-zijn’, zegt Kees. ‘Hoe herinneren ze zich jou als docent? Weten ze nog iets van een dagopening of gesprek?’ Neeltje, die docent Engels is: ‘Ik ben mentor van een vwo 4-klas. Aan het einde van een mentorgesprekje bid ik tegenwoordig met een leerling. De meeste leerlingen vinden dat mooi om te doen.’

‘Het is wel eens zwaar, maar het dynamische van onderwijs vind ik juist ook leuk’, geeft Sieneke aan. Rian: ‘Om het met Ida Gerhardt te zeggen: “Mijn prachtige, mijn hondse baan.” We zijn allemaal bevlogen voor ons vak.’ Willemien: ‘Ik was eerst docent, maar het werk dat ik nu doe, past beter bij me. Bij de adviezen die ik geef, heb ik oog voor de haalbaarheid ervan voor de docent. Het gaat niet altijd om wat je doet als docent, maar om het zien van de leerling.’

Terug naar overzicht